När du har bestämt dig för att ditt företag ska använda profilkläder för marknadsföring finns det två vägar att gå. Det kan vara tryck eller brodyr. Du ska välja tryck om du vill komma något billigare undan. Både tryck och brodyr håller normalt i många år, men en brodyr är mer slitstark och om du vill ha ett alternativ som håller under en längre tid ska du välja brodyr.
Med hjälp av profilkläder kan du och företagets personal marknadsföra företaget även till vardags. Dessutom kan profilkläder användas som arbetskläder. Oavsett vad ni ska använda dem till så är profilkläder ett väldigt bra sätt för företaget att synas och nå ut till nya kunder. Men en fråga som oftast uppstår i samband med att du ska välja ut profilkläder är om företagets logga ska vara tryckt eller broderad. För att göra valet något lättare kommer du i denna artikel få en guide över vad de olika materialen innebär och vilka för- och nackdelar de har, för att valet förhoppningsvis ska bli lite enklare för dig när du ska köpa nya profilkläder till företaget.
När du sätter dig ner och ska beställa profilkläder till företaget har du två valmöjligheter. Du kan välja mellan att ha tryckta loggor eller broderade. Det främsta som avgör valet är priset.
Tryck är det absolut vanligaste då det kostar lite mer att brodera företagets logga. Brodyr har en längre hållbarhetstid. Men om ni ska använda profilkläder under en kortare tid är det mer värt att använda tryck. Dessutom är leveransen av tryckta kläder något snabbare eftersom brodering tar längre tid. Det finns fyra faktorer som spelar in när du ska välja tryck eller brodyr:
Hur länge vill du att loggan ska vara synlig och finnas på plats?
Ekonomin är ofta något som avgör om profilkläderna ska vara tryckta eller broderade. Storleken på kläderna kan också påverka prislappen.
Har du en logga med mycket små och fina detaljer eller texter är brodyr olämpligt då det inte går att brodera alltför detaljrikt.
Slutligen kan det material du väljer spela roll. En del material är lämpligare för tryck och andra passar bättre för brodyr.
Nu när du har lite koll på vad som kan vara avgörande när du ska välja tryck eller brodyr är det hög tid att du får veta mer om de olika metoderna. Vi börjar med tryck.
Den vanligaste metoden vid tryck är screentryck. Med hjälp av maskiner fästs färger in på plaggets ytskikt, vilket skapar det tryck du valt ut. Till exempel företagets logga. En annan metod är transfertryck. Då används värme för att få trycket på plats. Så snart som trycket är på plats appliceras det med hjälp av en transferpress som under högt tryck och med hjälp av hög värme pressar fast trycket för att det ska sitta ordentligt.
Det finns många fördelar med att välja tryckta profilkläder. Det är till exempel mer kostnadseffektivt att använda tryck på plagg ni bara ska använda under en kortare tid, tex till kampanjer, mässor och dylikt.
Tryck är också den bästa metoden om loggan eller bilden är mycket detaljrik.
En annan sak som kan avgöra huruvida du ska välja tryck eller inte är plagget i sig. Tryck är till exempel bra att använda på enkla, tunna plagg. Till exempel t-shirts och huvtröjor. Om du vill att företagets logga ska täcka stora delar av ett plagg är tryck det bästa alternativet eftersom det är mest kostnadseffektivt.
Broderi är en äldre metod för att skapa mönster på kläder. Numera används metoden bland annat till profilkläder. Förr i världen gjordes brodyr för hand men nu finns det effektiva maskiner som används för att fästa brodyren på plagget. Brodyrmaskinen använder trådar i olika färger för att fästa exempelvis företagets logga med hjälp av nålar. Processen för att få brodyren på plats är nästan helt och hållet automatiserad. Det enda momentet som kräver mänskligt arbete är att ta loss plagget från maskinen samt få det på plats.
Är du ute efter en lite mindre och diskretare logga på plagget som ger en mer exklusiv look, kan brodyr vara den bästa lösningen. Om plagget dessutom är av ett tjockare material är brodyr det bästa sättet att få loggan på plats. Några exempel på tjockare plagg där brodyr är ett bra alternativ är kepsar, jackor, stickade tröjor och pikétröjor. Vill du ha en brodyr på tunnare plagg såsom skjortor mm, så bör loggan helst inte vara så stor, då brodyren kan ha en tendens att ”dra ihop” plagget. runt brodyren.
Den allra största fördelen med brodyr är att det ger en mer exklusiv touch på plagget jämfört med ett tryck