När du tvättat dina eller andras kläder har du säkert fått syn på en miljömärkning såsom Svanen eller Bra Miljöval. Men vad betyder dessa miljömärkningar, vad gör de för nytta och varför behövs dem?
Dessa frågor och fler svarar vi på i denna artikel.
OEKO-TEX, eller Oeko-Tex ® Standard 100 är en oberoende kvalitetsmärkning för textilprodukter. Precis som för många andra miljömärkningar för profilkläder granskas alla stadier, alltså allt från tillverkningen tills det att du har din profilprodukt i handen.
Den svenska miljömärkningen Svanen tillämpar en helhetssyn gällande hur textiler framställs och således påverkar miljön. Svanen granskar alltså allt ifrån bomullen i till exempel profilkläder till hur de färdiga textilerna transporteras till Sverige.
Det är det statliga bolaget Miljömärkning Sverige som ansvarar för Svanenmärkningen, som är en miljömärkning som förtydligar att en viss textilprodukt uppfyller såväl miljökrav som sociala krav.
GOTS står för The Global Organic Textile Standard, och är en internationell miljömärkning som är världsledande inom kläder och textil. Denna miljömärkning ställer bland annat krav på att minst 70% organiska fibrer ska användas vid textilframställningen.
En stor fördel med GOTS är dess noggrannhet och räckvidd. Noggrannheten medför att inga miljöförstörande företag inom klädbranschen aldrig belönas med deras kvalitetsmärkning och vice versa.
Den goda räckvidden medför i sin tur att en stor och bred överenskommelse gällande tillåten miljöpåverkan har kunnat skapas, som alla inom branschen förstår.
Naturskyddsföreningens textilmärkning Bra Miljöval granskar allt som händer från det att en textilfiber skapas till att samma textilfiber blivit en del av en färdig produkt.
Bra Miljöval ställer bland annat krav på att:
Värt att veta är även att Bra Miljöval Textil också finns för second hand-kläder.
Inom många branscher finns det stora krav på att vinstmaximera, och det tänket gäller även för textilindustrin. Genom att strunta i att följa bestämmelser och lagar som reglerar miljöskydd tjänar vissa oseriösa klädtillverkare mer pengar, trots att deras arbetssätt inte är hållbart i längden.
Miljömärkningarna fungerar som ett belöningssystem som ska medföra att aktörer inom textilindustrin som bryr sig om miljön ska belönas för det, medan de som inte bryr sin om miljön inte får ta del av de fördelar som en miljömärkning ger ett företag.
Den del av textilbranschen som innefattar tillverkningen av kläder står för cirka 10 % av de koldioxidutsläpp som vi människor ansvarar för, vilket är en ansenlig mängd.
För att nämna några exempel på negativa miljöeffekter av textilindustrin är det vanligt att vattenkällor såsom sjöar torkar upp och att de tvättmedel som används skadar miljön, bland annat genom utsöndring av mikroplaster i hav och sjöar.
En liten tröst är att klädindustrin inte står för den allra värsta miljöförstöringen. De största klimatbovarna är nämligen energiframställningsindustrin, transportindustrin och jordbruket globalt sett.
Men trots att så är fallet är det viktigt att klädindustrin tar sitt ansvar och ser till att minska sitt gemensamma klimatavtryck.
Tack vare alla miljömärkningar som finns för textilier är det mer vanligt än någonsin tidigare att:
Om det kommer fram att ett företag du samarbetar med (eller någon av dess underleverantörer) inte värnar om miljön kommer sannolikt även ditt varumärke eller företag att skadas. Många bryr sig nämligen om naturen, och ett smutsigt rykte är ofta svårt att tvätta rent.
När du köper produkter som är miljömärkta maximerar du dina möjligheter för att få god PR, medan du minimerar risken för att få dålig PR. Bra PR får du tack vare att du kan stoltsera med att ditt företag faktiskt arbetar för en hållbar miljö och ett hållbart arbetsklimat.
En stor anledning till att ditt företag skyddas mot dålig PR är att ni som företag gjort allt för att värna om miljön. Om det skulle visa sig att ett företag du samarbetar med (som är miljömärkt) har miljömässiga brister har du och ditt företag trots allt gjort allt ni kan för att arbeta för en bättre miljö på lång sikt.
I det ovanstående fallet är det alltså främst miljömärkningen som tappar ansiktet, och inte ditt företag. Det är nämligen miljöskyddsmärkningens sak att kontrollera att de certifierade företagen sköter sig, och inte ditt.