Start | Produkter

Profilreklam

Många väljer att köpa profilreklam. Men hur kommer det sig, och vilka är det bäst att ge profilreklam till? Dessa frågor och fler svarar vi på nu.

 

Varför är det populärt att köpa profilreklam?

Det är populärt att köpa profilreklam då det ger ditt företag mycket exponering per krona, och i regel är mer effektivt än såväl tv- som radioreklam. En annan bra sak med profilreklam är att du inte behöver en stor budget för att komma i gång, och utöver det är det lätt att anpassa sin reklamkampanj.

 

Ett exempel på när profilreklam fungerar

Ditt företag köper vattenflaskor med sin företagslogotyp åt ett lokalt fotbollslag. För en liten kostnad får ditt företag i detta fall mycket exponering då vattenflaskorna följer med på såväl matcher som stora turneringar. Antalet exponeringar blir alltså stort, i synnerhet med tanke på hur lite du betalade för reklamkampanjen.

 

När ska du dela ut profilreklam?

Det är vanligt att dela ut profilreklam till bland annat kunder, anställda, leverantörer och andra samarbetspartners. Då i princip alla uppskattar att ta emot profilreklam är det svårt att hitta en målgrupp som inte vill ha profilreklam.

 

Vad ska du ge bort för profilreklam?

Du ska i första hand tänka på vad produkten har för syfte, det vill säga vad produkten gör och vilket problem den löser för mottagaren. Det är alltså viktigt att målgruppsanpassa sin profilreklam.

 

Exempel på profilreklam som löser problem

  • Solglasögon ser till att mottagaren slipper besväras av solen.
  • Isskrapor ser till att mottagaren kan hålla sin vindruta isfri på vintern.
  • Vantar med tryck ser till att mottagaren inte fryser om händerna på vintern.
  • Logoband ser till att mottagaren håller koll på sina nycklar.
  • USB-minnen ser till att mottagaren kan säkerhetskopiera sina filer lokalt.
  • Godis ser till att mottagaren får ett positivt intryck av ditt företag.

 

Att ge bort profilreklam på mässor

Om du letar efter bra profilvaror för mässan ska du tänka; vem är den typiske mässbesökaren och vad vill hon ha?

Så fort du kartlagt vem den typiske mässbesökaren är, då är det i regel enkelt att köpa in passande produkter.

 

Vad kostar profilreklam?

Profilreklam kostar i regel mellan cirka 3 och 500 kr/st. Priset du betalar beror helt på vilka profilprodukter du köper, men värt att veta är att många uppskattar att du själv kan anpassa kostnaden för reklamkampanjen på ett effektivt sätt.

 

Exempel på vad profilreklam kostar

  • Isskrapor kostar cirka 3 kr/st.
  • Nyckelband kostar cirka 5 kr/st.
  • Solglasögon kostar cirka 25 kr/st.
  • Muggar kostar cirka 40 kr/st.
  • Paraplyer kostar cirka 150 kr/st.
  • Trådlösa högtalare kostar cirka 300 kr/st.

 

Det är alltså till stor del bredden av produkter du kan välja på, det låga priset per exponering och anpassbarheten som medfört att profilreklam blivit en riktigt populär marknadsföringsmetod.

 

 

 

Många väljer att köpa profilreklam. Men hur kommer det sig, och vilka är det bäst att ge profilreklam till? Dessa frågor och fler svarar vi på nu.

 

Varför är det populärt att köpa profilreklam?

Det är populärt att köpa profilreklam då det ger ditt företag mycket exponering per krona, och i regel är mer effektivt än såväl tv- som radioreklam. En annan bra sak med profilreklam är att du inte behöver en stor budget för att komma i gång, och utöver det är det lätt att anpassa sin reklamkampanj.

 

Ett exempel på när profilreklam fungerar

Ditt företag köper vattenflaskor med sin företagslogotyp åt ett lokalt fotbollslag. För en liten kostnad får ditt företag i detta fall mycket exponering då vattenflaskorna följer med på såväl matcher som stora turneringar. Antalet exponeringar blir alltså stort, i synnerhet med tanke på hur lite du betalade för reklamkampanjen.

 

När ska du dela ut profilreklam?

Det är vanligt att dela ut profilreklam till bland annat kunder, anställda, leverantörer och andra samarbetspartners. Då i princip alla uppskattar att ta emot profilreklam är det svårt att hitta en målgrupp som inte vill ha profilreklam.

 

Vad ska du ge bort för profilreklam?

Du ska i första hand tänka på vad produkten har för syfte, det vill säga vad produkten gör och vilket problem den löser för mottagaren. Det är alltså viktigt att målgruppsanpassa sin profilreklam.

 

Exempel på profilreklam som löser problem

  • Solglasögon ser till att mottagaren slipper besväras av solen.
  • Isskrapor ser till att mottagaren kan hålla sin vindruta isfri på vintern.
  • Vantar med tryck ser till att mottagaren inte fryser om händerna på vintern.
  • Logoband ser till att mottagaren håller koll på sina nycklar.
  • USB-minnen ser till att mottagaren kan säkerhetskopiera sina filer lokalt.
  • Godis ser till att mottagaren får ett positivt intryck av ditt företag.

 

Att ge bort profilreklam på mässor

Om du letar efter bra profilvaror för mässan ska du tänka; vem är den typiske mässbesökaren och vad vill hon ha?

Så fort du kartlagt vem den typiske mässbesökaren är, då är det i regel enkelt att köpa in passande produkter.

 

Vad kostar profilreklam?

Profilreklam kostar i regel mellan cirka 3 och 500 kr/st. Priset du betalar beror helt på vilka profilprodukter du köper, men värt att veta är att många uppskattar att du själv kan anpassa kostnaden för reklamkampanjen på ett effektivt sätt.

 

Exempel på vad profilreklam kostar

  • Isskrapor kostar cirka 3 kr/st.
  • Nyckelband kostar cirka 5 kr/st.
  • Solglasögon kostar cirka 25 kr/st.
  • Muggar kostar cirka 40 kr/st.
  • Paraplyer kostar cirka 150 kr/st.
  • Trådlösa högtalare kostar cirka 300 kr/st.

 

Det är alltså till stor del bredden av produkter du kan välja på, det låga priset per exponering och anpassbarheten som medfört att profilreklam blivit en riktigt populär marknadsföringsmetod.